PR1MA Perumahan Rakyat 1Malaysia Seremban Sentral

SEREMBAN - Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA merupakan badan berkanun utama dan pemangkin yang merancang serta membangunkan perumahan mampu milik di Malaysia bagi golongan berpendapatan sederhana.

Pembangunan PR1MA @ Seremban Sentral ini dibahagikan kepada dua fasa. Fasa I terdiri daripada 1,504 unit dan Fasa II 1,692 unit. Unit-unit ini berukuran antara 805 kaki persegi dan 1,214 kaki persegi akan ditetapkan harga sekitar 20% lebih murah daripada harga pasaran hartanah semasa yang bersaiz sama di kawasan sekitarnya.

Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) di Seremban Sentral di sini akan mengandungi 3,196 unit yang dijangka siap sepenuhnya menjelang tahun 2017.

Projek ini terletak di belakang stesen keretapi Seremban KTM yang sedia ada, dengan keluasan kira-kira 57 ekar. PR1MA @ Seremban Sentral akan menyediakan akses mudah ke keretapi, LRT dan perkhidmatan bas. Bersebelahan dengan projek perumahan ini juga adalah pejabat komersial, pusat membeli-belah, bangunan kesihatan dan perubatan, kampus pendidikan, taman-taman rekreasi dan sebuah hotel. 

Harga bagi kesemua rumah ini dijamin 20 peratus lebih murah berbanding harga pasaran. Sebelum kita meletakkan harga bagi setiap unit ini, kita akan mengkaji terlebih dahulu anggaran pendapatan kesemua pemohon agar kita dapat tentukan harga yang semua orang mampu milik. Malah saiz dan ukuran rumah berkenaan juga sama seperti pihak hartanah sediakan iaitu antara 850 kaki persegi dan 1,214 kaki persegi.

Seremban Sentral bersedia untuk mengubah dan memulihkan semula Seremban. Ia bakal menjadi hab bersepadu dan ikon terbaru bagi Seremban.

Pada masa ini terdapat kira-kira 12,000 bakal pembeli yang telah mendaftar untuk rumah PR1MA di Negeri Sembilan dan hampir 8,000 telah mendaftar untuk projek Seremban Sentral. Di seluruh negara, PR1MA mempunyai lebih daripada 700,000 pembeli yang berminat yang telah berdaftar di bawah Sistem Pendaftaran Nasional.

Ketua Pegawai Eksekutif PR1MA, Dato’ Abdul Mutalib Alias berkata, Seremban Sentral adalah satu daripada banyak lagi pembangunan yang akan dipacu sepenuhnya oleh PR1MA dan ia menandakan satu lagi langkah dalam janji PR1MA untuk menyediakan kediaman berkualiti tinggi untuk rakyat Malaysia yang berpendapatan sederhana.

"Seremban Sentral adalah penting kepada kami kerana ia benar-benar merangkumi konsep PR1MA yang merupakan pembangunan bersepadu dalam komuniti yang mampan dan dinamik. Ia juga dihubungkan dengan hab pengangkutan dan kemudahan lain.

"Penghargaan ikhlas kami kepada kerajaan negeri dan rakan kongsi kami yang memberi kami panduan dan sokongan dalam menjadikan PR1MA @ Seremban Sentral satu kenyataan," katanya.

PR1MA @ Seremban Sentral merupakan perkongsian awam-swasta antara PR1MA, Unit Kerjasama Awam-Swasta (UKAS), Perbadanan Aset Keretapi (RAC), Keretapi Tanah Melayu (KTM), kerajaan Negeri Sembilan dan pemaju swasta Brunsfield International Group.

Dato 'Abdul Mutalib berkata PR1MA telah meluluskan pembinaan sebanyak 80,494 unit rumah seperti yang dimandatkan oleh kerajaan pada tahun lepas. Beliau berkata, peruntukan untuk 2014, yang berjumlah 80,000 unit juga sudah bermula. Beliau menambah bahawa bagi Negeri Sembilan, ahli-ahli perbadanan PR1MA telah meluluskan projek dengan jumlah 640 unit di Port Dickson.

"Semua projek yang dikenal pasti mestilah diluluskan oleh ahli-ahli perbadanan PR1MA. Hanya setelah menerima kelulusan ini kami akan memulakan pembangunan projek. Seperti mana-mana pemaju yang lain, kami juga perlu mendapatkan pelbagai kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan sebelum boleh mula membina," katanya.
Share on Google Plus

About Negeri Sembilan

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment