Pembangunan HSR Singapura - Kuala Lumpur Telan Kos RM60 Bilion





Oleh SALAWATI HARIS

DAPATKAH anda bayangkan sebuah kereta api canggih meluncur dengan kelajuan melebihi 300km sejam di negara ini?

Transformasi pengangkutan berteknologi tinggi ini akan menjadi kenyataan 10 tahun lagi apabila Malaysia dan Singapura menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) dari Kuala  Lumpur ke Singapura pada 19 Julai lalu.

Negeri Sembilan turut terlibat dengan fasa pembangunan jaringan pengangkutan dalam rancangan pembinaan Projek HSR dari Kuala Lumpur-Singapura yang dikatakan menelan perbelanjaan antara RM50-RM60 bilion apabila sebuah stesen henti HSR turut dibina di negeri ini.

Menerusi Projek HSR, perjalanan keretapi laju akan bermula dari Kuala Lumpur ke Jurong East, Singapura dengan melibatkan enam stesen hentian iaitu Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat dan Iskandar Puteri.

Keseluruhan landasan itu adalah sepanjang 350km dengan 335km melibatkan Malaysia manakala 15km lagi di Singapura, dengan dua trek laluan bertentangan.

Dengan adanya perkhidmatan HSR, pelancong dari Singapura cuma mengambil masa kira-kira 60 minit untuk sampai ke Negeri Sembilan dan sejam setengah ke Kuala Lumpur. Ia akan bertambah rancak lagi dengan adanya rancangan menyambung semula perkhidmatan keretapi dari Seremban ke Port Dickson.

Perjalanan keretapi sedia ada antara kedua-dua negara ini (Singapura-Kuala Lumpur) pada jarak yang sama mengambil masa hampir 11 jam manakala perjalanan darat melalui Projek Lebuhraya Utara-Selatan adalah kira-kira lima jam.

Sistem jaringan pengangkutan itu turut termasuk dalam Pelan Pembangunan 30 Tahun Negeri Sembilan 2015-2045 yang bakal menyaksikan pertumbuhan wilayah ekonomi baharu, Malaysian Vision Valley (MVV) di barat Negeri Sembilan dan akan merubah landskap negeri ini ke arah pemodenan yang terancang.

Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan yakin dengan adanya rangkaian pengangkutan awam yang canggih dan komprehensif seperti HSR, Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) dan KTM Komuter di Negeri Sembilan, landskap sistem pembangunan di negeri ini akan banyak berubah dan bakal menjadikan Negeri Sembilan sebagai hub pengangkutan dan gugusan Lembah Klang (Greater Klang Valley) yang moden serta canggih.

Selain itu, sebagai pelengkap kepada perkhidmatan pengangkutan, beliau turut berharap agar perkhidmatan pengangkutan awam, pembinaan Sistem MRT yang sudah sampai ke Kajang dapat disambungkan juga hingga ke Seremban.

Masa Depan Malaysia-Singapura

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pula, projek tersebut mencerminkan masa depan kedua-dua negara menerusi kemakmuran dan gaya hidp baru yang dinikmati penduduk Malaysia dan Singapura.

Dalam masa perjalanan selama 90 minit, membolehkan seseorang bersarapan pagi di Malaysia, makan tengahari di Singapura dan makan malam di Kuala Lumpur. Ia bakal merubah masa depan.

Selain itu, HSR akan turut mengubah cara mengembara. Kita boleh datang ke Kuala Lumpur, lakukan perniagaan dan melakukan kerja dengan menggunakan komputer riba dalam keretapi semasa balik ke (Singapura).

Pemangkin Ekonomi

Projek HSR juga dilihat menjadi pemangkin ekonomi negara kerana pembangunan pengangkutan berorientasi yang mencampurkan kawasan perumahan dan komersil direka untuk memaksimumkan akses kepada pengangkutan awam akan dilaksanakan di sepanjang laluan HSR.

HSR secara langsung akan mengubah landskap pengangkutan dan akan membawa manfaat sosial dan pemangkin pertumbuhan ekonomi jangka panjang kepada kedua-dua negara.


Share on Google Plus

About Negeri Sembilan

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment